پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی اعلام شد دستگیری چند سارق با ده‌ها فقره دزدی در مشهد بهترین دمنوشی که از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند مبنای افزایش حقوق بازنشستگان باید اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی باشد افزایش ۷ درصدی اهدای خون در خراسان رضوی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری وضعیت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را شرح می‌دهد علت ریزش مو در زنان به‌دلیل کمبود کدام ویتامین است؟ | دلایل ریزش مو در زنان قتل مدیرعامل شرکت پخش لوازم آرایشی با ۳۷ ضربه چاقو در تهران (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا سشوار برای مو خوب است؟ | ۳ راه ساده برای کاهش ضرر استفاده از سشوار نماینده کارگران: سپردنِ تعیینِ مزد به مجلس به معنای بی‌صداترکردنِ کارگران است بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | هر آنچه درباره زیتون باید بدانید برای رفع خستگی این غذا‌ها را بخورید دبیر کل خانه کارگر: دربرابر هر تصمیمی که بوی مقابله با امنیت شغلی بدهد، خواهیم ایستاد ورود سامانه بارشی به کشور طی سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رفتار صحیح با کودکانی که زیاد کابوس می‌بینند | ۵ اقدامی که باید هنگام کابوس دیدن کودکتان انجام دهید افزایش تعطیلات آخر هفته آرامش خوبی بین شاغلان ایجاد خواهد کرد
سرخط خبرها

افزایش ۶ برابری قیمت موادمخدر سنتی | کوچ خطرناک از «سنتی» به «صنعتی»

  • کد خبر: ۱۱۷۱۹۳
  • ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
افزایش ۶ برابری قیمت موادمخدر سنتی | کوچ خطرناک از «سنتی» به «صنعتی»
در ماه های اخیر ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان و همچنین صحبت های مطرح شده درباره تاثیر تریاک در درمان کرونا باعث گران‌شدن آن در ایران شده است.
به گزارش شهرآرانیوز، یک کاسب موادمخدر توضیح می‌دهد که هر ٤,٥ کیلو تریاک تا سال گذشته ٤٣٠ دلار بود، اما در حال حاضر به ٢هزارو٦٢٩ دلار رسیده، یعنی قیمت آن ٦برابر شده است. این قیمت عمده‌فروش‌هاست و سردسته‌هایی می‌توانند آن را خرید کنند که سرشاخه توزیع موادمخدر هستند، اما قیمت عمده آن بسته به جنسی است که تحویل می‌دهند. اینکه موادمخدری که می‌خرید اصل باشد یا قاطی داشته باشد، کشت افغانستان باشد یا کشور دیگر، چند دست در فروش آن دخیل بوده یا اینکه مشتری اهل پایین شهر است یا بالا شهر قیمتش متفاوت می‌شود.
 
او می‌گوید: «قیمت هرویین بسته به میزان درصد خلوص آن بین ٢٠ تا ٣٥ تومان برای هر گرم متفاوت بود، اما در حال حاضر قیمتش رشد کرده و هر گرم هرویین بین ٨٠ تا ١٥٠ تومان متفاوت شده است. شیشه هم قیمتش تغییر کرده است، پیش از این هر گرم شیشه بین ٤٠ تا ٧٠ هزار تومان خریدوفروش می‌شد، اما در حال حاضر مصرف‌کننده باید بین ١٠٠ تا ١٨٠هزار تومان برای یک گرم شیشه پرداخت کند.»
به اعتقاد این خرده‌فروش موادمخدر تریاک هم در رأس این گرانی‌ها قرار دارد و تا پیش از سال اگر فرد معتادی برای هر گرم تریاک ٧ تا ١٠هزار تومان می‌داد، حالا باید برای هر گرم بین ٣٥ تا ٤٥هزار تومان بپردازد.
 

معتاد مدام راهی برای مصرف مواد پیدا می‌کند

فاضل الیاسی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه درخصوص وضعیت گرانی موادمخدر سنتی می‌گوید: «براساس آمارها در پنج سال گذشته بیش از ٦٥درصد مصرف‌کنندگان موادمخدر تریاک مصرف می‌کردند، حالا با گران‌شدن این مواد این افراد که بدون مواد نمی‌مانند و در این میان مافیای موادمخدر صنعتی که بسیار قدرتمند هم هست، وارد میدان می‌شود.»
او به این نکته اشاره می‌کند که فرد معتاد تلاش می‌کند به هر موادی که نئشه‌آور است چنگ بزند تا خماری‌اش برطرف شود. در یکی  از زندان‌ها بعضی از معتادها موکت‌های کف زندان را آتش می‌زدند تا با چسب این موکت‌ها نئشه کنند. اینها نشان می‌دهد که مافیای موادمخدر به‌راحتی می‌تواند موادمخدر صنعتی را جایگزین موادمخدر سنتی کند.  به اعتقاد این جامعه‌شناس اگر جایگزین‌های مناسبی برای تقاضا نداشته باشیم، عملا مبارزه ما منجر به کمبود مواد خواهد شد که در این حالت قیمت مواد حداقلی بسیار افزایش یافته و به تبع آن قیمت برای مصرف‌کننده افزایش خواهد داشت، به‌دنبال آن نیز سرقت‌ها و انواع جرایم  افزایش خواهد یافت و عملا به‌صورت مسلسل‌وار و تصاعدی آسیب‌ها  برای ما بیشتر خواهد شد.

امنیت خانواده‌ها با این مواد به خطر می‌افتد
این جامعه‌شناس به این موضوع اشاره می‌کند که اصولا معتادی که نمی‌تواند هزینه‌های مصرف موادش را تامین کند، تلاش‌می‌کند از هر راهی مواد مورد نیازش را تامین کند. در اولین قدم وسایل خانه به فروش می‌رود و به این طریق امنیت خانواده به خطر می‌افتد. این تنها تبعات این ماجرا نیست، در این فرآیند امنیت اجتماعی نیز تعدیل می‌شود، زیرا آمار سرقت‌های خرد هم بالا می‌رود و گاهی در یک کلانتری می‌بینید که فردی ١٥٠ سرقت را در کارنامه خود دارد و وقتی علت آن را جویا شوید، متوجه می‌شوید که اعتیاد به‌صورت تسلسل‌وار این سرقت‌ها را سبب شده است.  او معتقد است موادمخدر صنعتی خشونت را نیز در افراد افزایش می‌دهد و شغل‌هایی مانند جمع‌آوری ضایعات و گدایی را بین معتادان رواج می‌دهد، به همین دلیل پیش از اینکه این ماجرا به موضوعی لاینحل تبدیل شود، باید راهی برای مواد جایگزین و درمانی برای این بیماران پیدا کرد تا مافیای موادمخدر صنعتی اجازه جولان پیدا نکند.

منبع: روزنامه شهروند

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->